Matka Optimasta Priimaan – Kun aika on

Matka Optimasta Priimaan – Kun aika on

Discendumin juuret oppimisympäristöpalvelujen tuottajana periytyvät vuoteen 1996. Silloin julkaistiin Oulun yliopistolla Telsi-oppimisympäristö. Tuotteen kehityksestä vastasi pitkäaikainen toimitusjohtajamme Eric Rousselle tiimeineen. Tuossa tiimissä mukana olleet henkilöt jatkavat edelleen Discendumissa Priiman kehittäjinä.

Jo tuolloin 90-luvun puolivälissä olimme vahvasti sitä mieltä, että oppimisympäristöpalvelu kannattaa rakentaa verkkopohjaisesti niin, että sen käyttöön ei tarvita muuta kuin selainohjelma. Malli kulki tuolloin nimellä ASP-palvelu, tänään puhutaan SaaS- ja pilvipalveluista.

Koimme tarpeelliseksi kaupallistaa yliopistolla kehitetyt palvelut. Tämän seurauksena Telsi-palvelut siirtyivät Soneran omistukseen 2000-luvun alussa. Lyhyt aikamme Soneralla ja sieltä mukaamme lähteneet kollegat antoivat meille arvokkaan kokemuksen liiketoiminnan perusteista. Näitä kokemuksia tarvitsimme, kun perustimme yhdessä Discendumin syksyllä 2001.

Uuden yrityksen myötä julkaisimme alkuun Telsipro3-nimellä kulkeneen uuden oppimisympäristöpalvelun Optiman. Optima saavutti nopeasti suuren suosion ja vuoden 2002 loppupuolella sitä käytti jo yli sata organisaatiota. Käyttäjämäärät kasvoivat nopeasti, ja kaiken kaikkiaan yli miljoona henkilöä on ehtinyt opiskella Optimassa.

Vuosien saatossa olimme tehneet neljä isoa uudistusta Optimassa, joilla vastattiin  asiakkailtamme saatuun palautteeseen ja kehitystarpeisiin. Olimme tunnettuja siitä, että teimme valtavasti kehitystyötä asiakkaitamme kuunnellen ja että teknologiamme toimivat luotettavasti ja kaikissa tilanteissa. Tämä sama filosofia pätee meihin edelleen.

Muutoksia ja uusia alkuja

Kaikella on kuitenkin aikansa, eikä samalle pohjalle voida tehdä määrättömästi uudistuksia. Vuonna 2015 aloimme pohtimaan Optiman seuraavaa versiota. Asiakkaidemme tarpeet olivat muuttuneet vuosien saatossa huomattavasti ja tietyt opettajakeskeiset rakenteet eivät enää taipuneet uusiin ketteriin tapoihin tuottaa koulutusta.

Pitkän analyysin ja pohdinnan jälkeen totesimme, että on aika aloittaa alusta, tyhjältä pöydältä.

Vuoden 2016 Optima-päivillä kerroimme suunnitelmista asiakkaillemme. Vastaanotto oli kannustavaa, mutta myös hieman varautunutta. Kerroimme suoraan olevamme laajan hankkeen edessä, johon tulisi kulumaan ainakin kaksi vuotta. 2018 saimme julkaistua Priimasta ensimmäiset asiakasversiot, ja nyt tulevana kesänä se päivittyy jo versioon 3.0.

Monet ihmettelivät, miksi tartuimme isoon haasteeseen ja emme tehneet kuten monet muut ja päivittäneet ainoastaan käyttöliittymiä. Pitkä kokemuksemme verkko-oppimisympäristöistä ja niiden käyttötavoista oli osoittanut meille sen, että pelkkä käyttöliittymäuudistus ei riitä todellisiin muutoksiin. Vanhat toimintatavat ja -ajatukset nousisivat aina esille ennemmin tai myöhemmin.

Erinomaiset rakenteet

Yli 20 vuoden kokemus oppimisympäristöjen kehittämisestä yhdessä asiakkaiden kanssa on pääoma, jota harvalla on käytettävissä. Oma tuotekehitys ja täysin omassa omistuksessa oleva tuote ovat lyömätön yhdistelmä. Näiden ansiosta olemme päässeet taas kukonaskeleen muita edemmäksi.

Iso päätös aloittaa Priiman kehittäminen on kannattanut. Asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa ja Priima on tutkitusti tietoturvallinen, saavutettava ja aidosti päätelaiteriippumaton palvelu. Tämän lisäksi se mahdollistaa monenlaiset modernit oppimistavat ja ketterän prosessinhallinnan.

Jatkamme Priiman kehittämistä hyväksi havaitulla tavalla, yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tästä ja muista Priiman kehitysaskelista kannattaa käydä kuulemassa lisää Priima Akatemia Livessä ja sen taltioinneissa.

Nostalgisin terveisin,
Tuomas Kuusivaara, tj

Lisää lukemista

Alko tuottaa maailmanluokan asiakaspalvelua Priima-oppimisjärjestelmän tuella

Alko halusi parantaa toimintamalliaan henkilöstönsä osaamisen kehittämisessä. Kehittämisen tapoja sekä tarpeita digitaaliselle oppimisympäristölle alettiin kartoittaa palvelumuotoiluprosessilla, jossa kuultiin muun muassa sisäisiä sidosryhmiä ja asiakkaita. Priima-oppimisalusta tukee alkolaisten kouluttautumista kohti näitä päämääriä.

Labqualityn koulutusmyynti kasvuun Priima-oppimisympäristöllä

Laadunarviointeja, konsultointipalveluja, kliinisiä tutkimuksia, auditointeja, sertifiointeja ja koulutuksia tarjoava Labquality auttaa asiakkaitaan osaamisen ja tietotaidon laadunvarmistuksessa muun muassa verkkokurssien avulla.

Kun pelkkä vuosittainen kehityskeskustelu ei riitäkään – mitä tehdä? 

Miten organisaatiossanne seurataan osaamisen kehittymistä? Onko teillä vakiintuneita käytänteitä, joiden avulla pidätte huolen henkilöstön osaamisen ajantasaisuudesta? Varsinkin niin, että osaaminen on TPACK-mallin mukaan monipuolista.

Osaamisen kehittämisen taikasana – miksi

TPACK-mallissa painotetaan vahvasti osaamisen kontekstia. Tietyillä taidoilla on täysin eri painoarvo, kun konteksti muuttuu.