Kuopion kaupungin henkilöstöpalvelu vastaa keskitettyjen työantajatehtävien, henkilöstö- ja palvelussuhdeasioiden järjestämisestä, mukaan lukien henkilöstön perehdyttämisestä, osaamisen kehittämisestä ja työkyvyn tukemisesta.
Priima-oppimisympäristö tarjoaa heille tähän yhden keskitetyn alustan, joka:
- Helpottaa koulutusten järjestämistä ajasta ja paikasta riippumatta
- Mahdollistaa sisällön kohdentamisen eri henkilöstöryhmille
- Tukee kaupungin strategiaa ja kehittää osaamista pitkäjänteisesti
Lue lisää, miksi Kuopio valitsi Priiman, miten oppimisympäristö on otettu käyttöön ja millaisia konkreettisia hyötyjä se on tuonut koko organisaatiolle.

Muutos sai alkunsa kehittämishankkeesta
Kuopion kaupungilla on yli 3 700 työntekijää eri puolilla laajaa toimialuetta. Valtavan henkilöstömäärän vuoksi keskitetty osaamisen kehittäminen vaati organisaatiota löytämään joustavia ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Priima-oppimisympäristö vastasi tähän tarpeeseen tarjoten keskitetyn, saavutettavan ja strategisesti linjassa olevan järjestelmän oppimiselle.
Kaupungin HR-asiantuntija Riikka Tähtisen mukaan ajatus digitaalisesta oppimisympäristöstä syntyi vuosina 2018–2020, jolloin Kuopion kaupunki oli mukana SnellmanEDU:n Learn@work –hankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli kehittää työssäoppimisen kulttuuria ja mahdollistaa oppimisen ketteryys osana organisaation toimintaa.
– Ajankohta oli otollinen. Keskitettyjen henkilöstökoulutusten toteutustavat olivat muuttumassa, ja halusimme löytää ratkaisun, joka mahdollistaisi oppimisen ajankohdasta riippumatta. Samalla halusimme vahvistaa osaamisen kehittämistä myös maantieteellisesti laajassa organisaatiossamme. Vähentämällä matkustustarvetta pystyimme säästämään niin henkilöstön vaivaa kuin kaupungin resursseja, Tähtinen kertoo.
Verkko-oppimisympäristön kilpailutus oli osa kaupungin strategiaa läpileikkaavaa digitaalisaatiotavoitetta. Prosessi vietiin läpi kaupungin yhteishankintayksikkö Sansian kautta, ja Priima valikoitui toimittajaksi avoimen kilpailutuksen perusteella.
Yksi järjestelmä, monta käyttötapaa
Priimaa käytetään Kuopion kaupungilla monipuolisesti henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja perehdyttämiseen. Käytössä on laaja kirjo sisältöjä: mikrokursseja, verkkokoulutuksia ja luentotallenteita.
– Meillä on ollut esimerkiksi järjestelmäkoulutuksia, strategisten painopisteiden mukaisia kursseja sekä ajankohtaisia teemoja, kuten lapsiystävällinen kuntamalli, tietosuoja ja tekoäly. Korostaisin kuitenkin, että Priima on käytössä nimenomaan keskitetyssä henkilöstökouluttamisessa, mutta oppilaitoksilla ja kouluilla on käytössään omat ratkaisunsa digitaaliseen opetukseen, kuvaa Tähtinen.
”Priima mahdollistaa hyvin kohdennetun viestinnän ja koulutuksen eri kohderyhmille, mikä on meille tärkeää.”
Riikka Tähtinen, HR-asiantuntija
Kaupungin henkilöstö hyödyntää Priimaa myös yhteistyökumppaneiden tuottamien sisältöjen kautta. Yksi esimerkki on myös Saarni Learningin kumppanina toimiva Academy of Brain, jonka monikielinen kurssitarjonta on tärkeä lisä monimuotoistuvassa työyhteisössä.
Käyttöönotosta sujuvaan arkeen
Yhteistyö Saarni Learningin kanssa alkoi jo käyttöönottovaiheessa tiiviinä ja on jatkunut sen jälkeen joustavana ja asiakaslähtöisenä.
– Yhteydenpito on ollut säännöllistä ja meillä on Saarni Learningilta oma yhteyshenkilö, joka tuntee tilanteemme hyvin. Asiakaspalvelu on erinomaista ja on ollut hienoa huomata, että meille tarjotaan kehitysehdotuksia oma-aloitteisesti. Esimerkiksi asiakkuuspäällikkö Henna-Riikka Ahvenjärvi tekee ennakoivia laadunhallintaehdotuksia, jotta Priima voi ominaisuuksineen palvella juuri meidän tarpeitamme mahdollisimman hyvin, Tähtinen kiittelee.
Yksi vahvuuksista on ollut se, että Priiman kehitystyö on jatkuvaa ja asiakkaiden tarpeisiin reagoivaa. Kuopio kokee näkevänsä konkreettisesti, kuinka heidän antamansa palautteet vaikuttavat oppimisympäristön kehityspolkuun. Palaute on edesauttanut paitsi heidän omaa asiakaskokemustaan, niin myös yleisesti Priiman jatkuvaa parantamista.
– Yhteistyö on ollut alusta asti mutkatonta ja sujuvaa. Kehitämme yhdessä käyttötapoja ja viemme samalla Priimaa kokonaisuutena eteenpäin. Meille on tärkeää tunnistaa asiakkaan nykyiset ja tulevat tarpeet, jotta voimme vastata niihin parhaalla mahdollisella tavalla. On hienoa seurata, miten Kuopion kaupunki tavoitteellisesti kehittää henkilöstönsä osaamista ja hyödyntää Priimaa monipuolisesti osana tätä työtä, komppaa Ahvenjärvi Saarni Learningin näkökulmasta.
Konkreettisia hyötyjä koko kaupungille
Yksi Priiman keskeisimmistä hyödyistä on sen saavutettavuus, sillä koulutukseen pääsee ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Myös käyttäjäkokemus saa kiitosta: esimerkiksi AD-integraation ansiosta sisäänkirjautuminen onnistuu ilman erillisiä tunnuksia, mutta järjestelmä mahdollistaa joustavasti erilaisia tapoja tunnusten luomiseen.
– Priima on helppokäyttöinen sekä henkilöstölle että hallinnoijille. Sen opettelu ei vaadi suurta perehdyttämistä, vaan käyttökokemus on alusta alkaen nopeasti ymmärrettävää ja koulutuksiin pääsee helposti käsiksi, Tähtinen kehuu.

Kehityspotentiaalia riittää
Tulevaisuudessa Priimaa halutaan hyödyntää yhä enemmän myös substanssialueiden koulutuksissa. Kuopion varhaiskasvatus on jo siirtymässä Priimaan omasta alustastaan, ja opetuksen puolella valmistellaan räätälöityjä kokonaisuuksia.
– Koen, että olemme vasta alkaneet hyödyntää Priiman koko potentiaalia. Seuraava askel on, että yhä useampi yksikkö siirtää koulutussisältönsä saman alustan alle. Tällöin käyttäjäkokemus, henkilöstön siirtymät työroolien välillä sekä hallinnointi paranevat entisestään organisaatiomme sisällä, Tähtinen sanoo.
Haasteita on ollut lähinnä muiden järjestelmien integraatiossa, mutta Priima itsessään on osoittautunut vakaaksi ja kehittyväksi alustaksi, jota voidaan hyödyntää laajasti kaupungin eri toiminnoissa.
– Priima edistää oppimisen joustavuutta ja saavutettavuutta. Se tuo oppimisen lähelle jokaista työntekijää ja tukee samalla koko kaupungin strategisia tavoitteita, kiteyttää Tähtinen.
Tahdotko kuulla, miten Priima sopisi juuri sinun yrityksesi tarpeisiin? Ota yhteyttä!
